Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 37 gości

Sondy

Czy rodzicom dobrze udaje się zaplanować ciążę? Jakie jest Twoje zdanie

Banery - reklama
Wojciech Kazimierak - ZnanyLekarz.pl
Co to jest EAB? PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny
Wpisany przez Dr Wojciech Kazimierak
Czwartek, 13 Grudzień 2007 22:42
Skrót pochodzi od angielskiego określenia "endometrial aspiration biopsy", czyli biopsja aspiracyjna endometrium - polski skrót to BAE. Jest to dobry i mało obciążający sposób uzyskania w celach diagnostycznych fragmentów błony śluzowej jamy macicy poprzez jej zassanie. Tak otrzymany materiał można utrwalić i wykonać preparaty, które mogą być ocenione przez histopatologa. Endometrium to inna nazwa błony śluzowej jamy macicy. Pokrywa ona wnętrze jamy macicy. W czasie cyklu miesiączkowego ulega cyklicznym przemianom, najpierw zwiększa się jej grubość oraz dochodzi do innych zmian, które mają umożliwić zagnieżdżenie w jamie macicy zapłodnionego jaja płodowego i rozwój ciąży. Jeżeli do ciąży nie dojdzie, endometrium ulega złuszczeniu i wydaleniu z jamy macicy wraz z pewną ilością krwi, czyli występuje miesiączka....
Ważniejsze słowa  kluczowe serwisu - ginekologia, położnictwo, dobry ginekolog łódź, poród, znieczulenie w porodzie, znieczulenie zop, poród z mężem, nacięcie błony dziewiczej,

Czasami jednak występują nieprawidlowe krwawienia z jamy macicy, pojawiające się między miesiączkami, niekiedy bardzo obfite. Występują też niekiedy nadmiernie obfite i zbyt długie miesiączki. Często są to objawy wynikające z zaburzeń hormonalnych. Wtedy wystarczy odpowiednie leczenie hormonalne i następuje normalizacja cyklu. Bywa, że przyczyną nieprawidłowych krwawień jest przerost endometrium oraz - zdecydowanie rzadziej stany przednowotworowe lub nowotwór. Zrozumiałe jest zatem, że przed rozpoczęciem jakiejkowiek terapii powinniśmy mieć informacje co do przyczyny krwawień. Jest to potrzebne aby leczenie było prowadzone właściwie, odpowiednio do sytuacji a dzięki temu skutecznie i bezpiecznie. W celu pobrania do badania zawartości jamy macicy od dawna wykonuje się tak zwane łyżeczkowanie jamy macicy, często w niektórych rejonach kraju określane jak "czyszczenie". Metodą EAB bardzo często można jednak taki zabieg zastąpić. Jest to w wielu sytuacjach korzystne, gdyż w przeciwieństwie do diagnostycznego łyżeczkowania nie wymagane jest stosowanie narkozy lub innego sposobu znieczulenia u pacjentki. Zabieg najczęściej jest możliwy do wykonania w gabinecie ginekologicznym a do wyeliminowania bardzo niewielkiego bólu wystarczają środki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Dzięki coraz szerszemu wprowadzeniu tej metody kobiety coraz częściej decydują się na diagnostykę endometrim. Odpowiednie badania wykonywane są we wcześniejszych stadiach występowania nieprawidłowości co sprawia znaczny wzrost szansa na właściwe, w pełni skuteczne leczenie.

Zmieniony ( Piątek, 25 Maj 2012 11:16 )